onsdag 14 oktober 2009

San Francisco - Fredag

Vi lämnade San Diego kl 06.59 och landade i San Francisco kl 08.34, väldigt smidigt. Ifrån flygplatsen tog vi Bart (en slags tunnelbana) in till San Francisco och till hotellet, som var ganska lätt att hitta.

Baldwin Hotell låg på en tvärgata till den stora huvudgatan Market Street och nära Union Square, väldigt centralt. Vi fick rum på nionde våningen av en kines som först inte hittade vår bokning. Det var ett litet men mysigt rum.
Eftersom vi hade hört att det var ganska mycket uteliggare som tiggde pengar och annat skumt folk i San Francisco så införskaffade jag en liten magväska på flygplatsen att ha innanför tröjan, som jag knäppte på innan vi gick ut och la i pass och lite pengar. Så nu hoppas jag att pappa blev stolt över mig!

Vårt första mål på resan var att ta färja från Fishermans Wharf, Pier 33, till Sausalito för att se Golden Gate bron. Så vi började promenera mot kustpromenaden Embarcadero och stannade till vid ett mysigt fik på vägen; Noah´s New York Bagel´s. Där vi åt varsinn bagel och drack ett glas med färskpressad apelsinjuice. Sen började vi vår promenad mot Pier 33.
Väl framme vid Pier 33 köpte vi biljetter till färjan och ställde oss i kön, för att vänta på avfärd.
Från färjan var det jätte fin utsikt över hela San Francisco med alla backar, vi såg Golden Gate bron och åkte även förbi Alcatraz. Väl framme i Sausalito hade solen börjat skina ordentligt och värmde jätte skönt. I Sausalito strosade vi runt på gatorna och kollade i små mysiga butiker, bl a en butik som bara sålde julpynt och vi åt på en mysig fiskrestaurang precis vid vattnet. Jag åt en jättegod Ciabata med krabbröra.

När vi kom tillbaka till staden, var vi mycket nöjda över vår upplevelse, att äntligen ha fått se världsberömda Golden Gate bron i verkligheten. Det var häftigt! Vi började promenera tillbaka över alla backarna mot hotellet, vi fikade på ett mysigt ställe på vägen, gick in i några butiker och passerade China Town. Tur att jag och Frida har samma intresse för shopping. Men den stora shoppingturen sparade vi till Lördagen. Väl tillbaka vid hotellet bestämde vi oss för att gå och äta middag direkt, men det var lättare sagt en gjort. Det var en till en och en halvtimmas väntetid på varenda restaurang. Vårt sista hopp innan vi hade valt att köpa med oss nåt från 7-eleven, var en franskrestaurang mitt emot hotellet. Vilken tur vi hade, där fick vi bord direkt. Det var en jätte mysig restaurang, jag beställde någon köttgryta (eftersom jag inte har ätit något rejält kött sen vi kom till San Diego) ch Frida beställde kyckling, till det varsitt glas rödvin som värmde gott och till efterrätt Créme Brulée. Efter det somnade vi gott i våran 140 säng.

1 kommentar:

Annas Sida sa...

Woohooow du börjar bli en riktig hejare på att blogga! I Like! Jag gillar din stil med piloterna, kartan och självklart "lilla" magväskan! =D haha Nu du..är Bosse lilla stolt! Och jag med för den delen! ;) Ni verkar haft det underbart i San Francisco, vill också dit... :( Ses snart babe! Pusss!!